Inspiratie uit Nederland

Impact

Hoeveelheid tegels:
Makkelijk:
Groene impact:
Sociale impact:
Foto: Thierry Schut

Inspiratie uit Nederland

Vijf in het oog springende, succesvolle acties die georganiseerd of ondersteund werden door Nederlandse gemeenten tijdens het NK Tegelwippen.

1. Promoten en verbeteren bestaande acties

Niet alle acties zijn nieuw. In de eerste plaats vallen gemeenten terug op de bestaande acties en ondersteuning, en gebruiken ze de tegelwipwedstrijd als een handige kapstok om die nog breder bekend te maken. Het kampioenschap biedt een mooi platform om klimaat- of onthardingspremies, tuinadvies of groepsaankopen van plantgoed extra in de kijker te zetten.

Veel gemeenten beginnen met het verbeteren van wat ze al hebben, door bijvoorbeeld de administratieve belemmeringen voor ontharding en vergroening weg te werken (bv. meldingsplicht i.p.v. vergunningsplicht voor geveltuinen). Ook alle soorten tips voor wie wil ontharden werden op verschillende manieren toegankelijk gemaakt, zoals op tegelseruit.nl. Deze inspiratiepagina geeft ook een mooi overzicht geven van bestaande informatie over (hoe) ontharden en vergroenen.

Foto door: Rotterdams Weerwoord
Foto door: Rotterdams Weerwoord

2. ‘Tegel eruit, plant erin!’ – Samenwerking met tuincentra

Vele Nederlandse gemeenten zetten samenwerkingen op met lokale tuincentra. Tegels kunnen er worden ingeruild voor plantgoed of plantenbonnen. Op de ene plek gebeurt dit tijdens speciale actiedagen, op de andere gedurende een langere periode. Tuincentra worden zo ambassadeurs van het kampioenschap en maken mee promotie.

Het verzamelen van tegels (en, apart, steenpuin) gebeurt op een logische, gecontroleerde plek. Tegelwippers krijgen ook vrijblijvend advies mee over natuur- en klimaatvriendelijke planten, via de plantenbonnen, infofolders of zelfs groenklimaatpleinen. Gemeenten ondersteunen de acties logistiek en/of financieel, en nationale groen- en tuinverenigingen zorgen voor toegankelijke informatie.

Ook in Vlaanderen hebben heel wat tuincentra interesse in soortgelijke acties. Daarom organiseerden de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV), Proefcentrum Sierteelt (PCS), Breekijzer en Departement Omgeving een webinar waarin de gemeente Breda en tuincentrum Groenrijk Prinsenbeek hun samenwerking voorstelden.

Bekijk de opname en de presentaties van het webinar.

Foto door: GroenRijk-Schalk-Prinsenbeek
Foto door: GroenRijk-Schalk-Prinsenbeek

3. Tegeltaxi’s, tegelkarren en andere tegelophaaldiensten

Heel wat Nederlandse gemeenten, groot, gemiddeld en klein, hebben de voorbije jaren tegelophaaldiensten georganiseerd. De invulling van die tegelophaaldiensten varieerde sterk. In de ene gemeente werd het ophalen van tegels, klinkers en schoon betonpuin een extra dienst door de vaste afvalbeheerders (meestal maandelijks, enkel tijdens het ‘tegelwipseizoen’). Andere gemeenten hebben een tegeltaxi-werking opgericht, meestal in samenwerking met maatwerkbedrijven.

In Amsterdam zet men op vastgelegde momenten per wijk eenmalig containers die gevuld kunnen worden met tegels en opgehaald worden door de tegelkar. De organisatie van tegeltaxi’s is een logistieke uitdaging, maar wordt in Nederland toch door meer en meer gemeenten opgestart.

Foto door: Thierry Schut
Foto door: Thierry Schut

4. Sociaal en circulair vergroenen

Waar 1 eigenaar veel eigendommen heeft, kunnen met 1 actie honderden tegels tegelijk gewipt worden. Sociale woonwijken zijn zo’n typische plekken, net als bedrijventerreinen. Hoewel de winst in het tegelwipkampioenschap er voor het grijpen ligt, is het nochtans geen evident proces om alle verhuurders/huurders of parkmanagers/zaakvoerders mee te krijgen.

Daarom stelde een gemeente zoals Zwolle een lokale sociale organisatie aan om op deze plekken tegelwipacties te regisseren. Straatboer onthardt en vergroent zowel sociale woonwijken als bedrijventerreinen.

Wat bedrijventerreinen betreft, pasten gemeenten zoals Harderwijk hun bestaande beleid specifiek aan voor bedrijven. Een belangrijke succesfactor hierbij is de vereniging van de verschillende ondernemingen door enige vorm van parkmanagement. Dat is de eerste stap om van een bedrijvenpark ook een echt park te maken. Ook Stichting Steenbreek heeft heel wat expertise rond de vergroening van bedrijventerreinen.

Foto door: Stichting Steenbreek
Foto door: Stichting Steenbreek

5. Voetbalgrasacties

Dat een ludiek kampioenschap tot creatieve acties leidt, bewijzen de voetbalgrasacties die een aantal steden samen met eersteklassevoetbalclubs opzetten.

In Arnhem konden de supporters van Vitesse tegels inruilen voor een deel van de te vernieuwen grasmat van het oefenterrein van hun club. In Rotterdam zorgde de Kuipgras-actie van voetbalclub Feijenoord voor een kleine stormloop. Hier moest een loting uitwijzen welke tegelwippende supporters een deel van de oude grasmat van hun voetbaltempel mee naar huis kregen. Rotterdams Weerwoord, een lokale klimaatvereniging, nam de organisatie van de actie op zich, met wat steun van de stad. Tegels eruit, Kuipgras erin!

Foto door: Rotterdams WeerWoord
Foto door: Rotterdams WeerWoord

Tegelteller

Tegels gewipt