Hoe hebben jullie het aangepakt?
Een projectgroep van leerkrachten heeft het project in handen genomen, samen met de provincie, de gemeente, en met steun van de subsidie ‘Natuur in je school’ van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
Ook de leerlingen werden betrokken. Ze konden ‘wild dromen’ over hun ideale speelplaats.
Met deze input, en na afstemming over wat financieel haalbaar was, heeft een landschapsarchitect een plan gemaakt. Daarop konden leerlingen en hun ouders feedback geven. Zo ontstond bijvoorbeeld het idee om dieren te integreren, met als gevolg dat er nu kippen rondlopen op de speelplaats.
De kinderen werden niet alleen betrokken bij de realisatie maar ook bij bijvoorbeeld de speelplaatsregels.
Aan het einde van vorig schooljaar hebben we samen met de leerlingen en hun ouders de speelplaats onthard. Die is nu grotendeels klaar. De kinderen kunnen nu de impact en het resultaat van hun inspanningen zien.
We vonden het erg belangrijk om tijdens het traject rekening te houden met de wensen van de kinderen, hun ouders en de leerkrachten om zo een evenwicht te vinden tussen de ideeën en de haalbaarheid ervan.
Wat komt er in de plaats van de tegels?
Er zijn verschillende zones, die elk een ander soort spel stimuleren. Zo zijn er een berm met speeltoestellen en een plek waar kinderen hout kunnen sprokkelen, en werden er verschillende zandzones en waterelementen geïntegreerd. Die zones worden optimaal vergroend met inheemse en robuuste planten en bomen. Rond de speelplaats is er een verharde strook voor bewegingslessen waar de kleuters kunnen fietsen.
Een tip voor andere tegelwippers?
Betrek iedereen zodat het een gedragen speelplaats wordt!