Op basis van zijn eigen ervaringen de afgelopen jaren, heeft het Nederlandse Kampioenschap Tegelwippen een handige checklist opgesteld voor het opzetten van een succesvolle tegelwipcampagne. Volg deze zes gouden tips en help jouw gemeente winnen!
1 ) Stel een helder doel
Bepaal de doelstelling en de ambitie van je campagne. Koppel deze eventueel aan bestaande beleidsambities binnen de gemeente.
Denk na over de specifieke ambitie bij deelname aan het VK Tegelwippen: wat wil je bereiken? (aantal gewipte tegels, aantal burgerinzendingen,…)
Zorg dat het doel breed gedragen wordt binnen de gemeente, zowel bij het bestuur als bij de verschillende diensten.
Bepaal de focus: richt je je op het publieke domein, het private domein, of beide?
2 ) Wijs een trekker aan
Stel een centraal aanspreekpunt binnen de gemeente aan, iemand die tijd heeft en enthousiast is om de campagne te coördineren.
Beslis of de trekker alleen werkt of met een team. Overweeg ook of een externe partner als trekker kan dienen. Dit kan bv. ook een geëngageerde vrijwilliger zijn uit een lokale vereniging.
Communiceer duidelijk naar collega’s wie de trekker is en hoe informatie efficiënt verzameld wordt.
Hoewel één trekker goed werkt, is het nuttig dat deze persoon ondersteuning krijgt en er niet alleen voor staat.
3 ) Breng de capaciteit in kaart
Overweeg wat haalbaar is binnen jouw gemeente op basis van de beschikbare tijd en het budget.
Kijk naar medewerkers binnen de gemeente die al bezig zijn met onthardingsprojecten en betrek hen erbij.
Schakel andere afdelingen of diensten in die kunnen bijdragen, zoals de dienst communicatie, de technische dienst of de groendienst.
Denk ook aan externe organisaties die kunnen helpen (zie hieronder).
4 ) Zoek partners en werk samen
Samenwerken maakt je campagne sterker en helpt je om inwoners beter te bereiken.
Overweeg samenwerking met gemeentes uit dezelfde regio, bijvoorbeeld via intercommunales, om ervaringen uit te wisselen.
Mogelijke partners zijn milieu- en natuurverenigingen, planten- en tuincentra, burgerinitiatieven en andere lokale organisaties.
5 ) Plan en organiseer acties
Niet alle acties hoeven nieuw te zijn; gebruik het VK Tegelwippen als platform om bestaande initiatieven breder bekend te maken.
Check de website van het VK Tegelwippen voor inspiratie.
Organiseer inspirerende acties zoals het opzetten van een tegeltaxi, het organiseren van een tegelwipweekend, een buurtactie zoals ‘planten met buren’, een geveltuinactie,…
6) Communiceer over je deelname
Maak gebruik van het communicatiemateriaal dat door het VK Tegelwippen wordt aangeboden.
Zet verschillende kanalen in om je boodschap te verspreiden. Denk aan sociale media, de gemeentelijke website en nieuwsbrieven. Vergeet op sociale media het VK Tegelwippen niet te taggen, zodat jouw inspirerende voorbeeld verder gedeeld kan worden.
Zorg dat je boodschap aansluit bij de doelstellingen en de ambitie van de campagne.
Plan de communicatie zorgvuldig en koppel het aan speciale dagen zoals de Dag van de Buren of de Buitenspeeldag.
Deel en vier je successen als gemeente. Zowel met inwoners als binnen de organisatie.